فناوری نانو| 40 شرکت خلاق و فناور به بازار جهانی خدمات رساندند
محصولات نانویی ایرانساخت در کنار بازار بزرگ داخلی که دارند، بخشی از بازار جهانی را نیز به خود اختصاص دادهاند. بازاری که به دلیل وجود تحریمها و مشکلات موجود هنوز به جایگاه واقعی خود نرسیده است.
ورود ایرانساختهای نانو به بازارهای جهانی
یکی از برنامههای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه نانو، توسعه برنامههای صادراتی این حوزه است. اقداماتی که علاوه بر بازاری مناسب و درخور برای محصولات و خدمات نانوی ایران ساخت در دنیا ایجاد کند.
این برنامهها در چند سال اخیر منجر به فراهم شدن بستری مناسب برای ورود این محصولات و خدمات به بازارهای جهانی شده است.
در حال حاضر و بر اساس آمارهای موجود بیشتر از 40 شرکت دانش بنیان و خلاق فعال در حوزه نانوفناوری توانستهاند محصولات و خدمات خود را به دیگر کشورها معرفی و برای آنها بازاری بیرون از مرزها ایجاد کنند.
از میان برداشتن سدها
با تغییر در وضعیت جهانی و محدودیتها، بازارهای جهانی دچار چالشهایی شد. چالشهایی که توسعه حوزه نانوفناوری را نیز با معضلات فراوانی مواجه کرد. علاوه بر این، مشکلات جدی دیگری مثل تحریمها و موانع صادراتی فراروی این صنعت قرار دارد. همین مشکلات نیز در سالهای اخیر باعث شده که تنها 6 درصد بازار محصولات نانوی کشور راهی دیگر کشورها شود. عددی که با ظرفیتهای موجود در کشور فاصله دارد.
افزایش بازارهای مقصد
با توجه به تنوع و گستردگی تولیدات و خدمات ایرانساخت، ۴۱ کشور متقاضی محصولات نانوفناوری کشورمان هستند. که مهمترین آنها را عراق، ترکیه، افغانستان، ازبکستان، گرجستان و آذربایجان تشکیل میدهند.
بر اساس آمارهای موجود، حوزه ساخت و ساز با 48 درصد در صدر محصولات نانوی ایران ساخت صادر شده به این کشورها قرار دارند. رتبههای بعدی نیز به ترتیب به اپتوالکترونیک با ۲3درصد و دارو و سلامت و پلیمر و کامپوزیت تعلق گرفته میگیرد.
ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، برنامه توسعه صادرات محصولات و خدمات نانوفناور ایرانساخت را در دستور کار دارد و تعریف سرفصلهای حمایتی، ایجاد تعامل و معرفی دستاوردهای داخلی به سایر کشورها، تلاش میکند این مسیر بیش از گذشته هموار شود.
مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
#23
Send to friends